Štiavnický Ultrapunk 2022 (72km / 2900m+), Banská Štiavnica, 22.10.2022

 Dokonalá bodka za pretekovou bežeckou sezónou 💗

Zúrilo horúce leto roku pána 2022, o.z. Nufia marilo jeden pretek za druhým a mne v inboxe pristála pozvánka na komunitný beh v Štiavnických vrchoch, ktorá sa mala konať na konci októbra. V tom čase som síce ešte nevedela, či prežijem Hriňovú a Javorníky, no zato som sa hneď prihlásila na túto zaujímavo vyzerajúcu akciu, nech sa tam dorazím nadobro. Zároveň si nemôžem nechať ujsť túto VIP pozvánku na špeciálny event, veď v budúcnosti sa to už nemusí zopakovať.



Hriňovú a Javorníky som prežila a tak mi nič nebránilo rozbiť sa v Štiavnici. Zoznam prihlásených sa postupne zapĺňa a objavujú sa v ňom samé zvučné mená,. To bude ultra-žúrka! V Banskej Štiavnici som ešte nikdy nebola (hanba mi) a v okolí nemám dokopy takmer nič pobehané, ale viem, že je tam krásne. Veľmi sa teším 😍. Predpovede síce sľubujú veľa dažďa, ale však čo. Moje Olympusy sa už aj tak chystám poslať na zaslúžený dôchodok v zaslúžilom veku cez 1000km 😅




V piatok poobede po ubytovaní sa, povláčim Majku po centre mesta, po uličkách, po botanickej záhrade s nádherným Sekvojovcom mamutím, nevynecháme ani kalváriu a Nový Zámok, pod ktorým budeme v sobotu štartovať. Nasleduje večera so Zuzkou a posedenie v Art Cafe, kde bude v sobotu náš cieľ - účastníci zájazdu postupne prichádzajú, zábava graduje a niektorí sa zúčastňujú hadích tancov pri živej hudbe na poschodí 😁 pekne to začína!

Niektoré zvučné mená nakoniec nedorazili a je to škoda. Určite to už trpko oľutovali. 

Foto: Rado

Ráno sa všetci stretávame pri kostole Panny Márie Snežnej, dostávame kartičky, posledné inštrukcie, na Majkin povel "Hovnó" sa s rehotom fotíme a vyrážame v ústrety krásnemu dňu. Vraj to nie je pretek. A tak sa všetci rozbehnú ležérnym poklusom, no poniektorí sa po pár sto metroch predsa len utrhnú a zapretekajú si. Zvyšné osadenstvo sa formuje do niekoľkých skupiniek, ktoré sa ale držia celkom blízko seba a na trase sa navzájom prelínajú, zgrupujú, odgrupujú a rôzne tvarujú až do cieľa. Naša skupinka v zložení Majka, Zuzka, Monika, Dominik, Peťa S., Magda, nenápadný neznámy bežec v modrom tričku a moja maličkosť pobeží viac menej pospolu a na niektorých úsekoch nám bude sekundovať bulvár v podobe Riša Pouša. Bude to strašne fajn 😊

Detailný popis trasy sme tiež dostali do emailu. Ja som si ho síce pozorne prečítala, ale stratila som sa už na druhej strane. Spolieham sa teda na gpx v hodinkách a v mobile, na stručný popis na kartičke, prípadne na davovú psychózu a Riša P., ktorý na 98 percent neomylne udával smer. 

Na Hornej Rovni a pri Ottergrundskom Tajchu nás čaká krásne negýčové svitanie. 



Peťo K., na foto vyššie, si spomenul, že nemá čelovku a tak vyskočil z lavičky, že už radšej ide behať, aby stihol prísť do cieľa za svetla. A bol preč.

Nasledujúci úsek cez Rosniarky a Tanád sa mi veľmi páči a trochu ho aj poznám z pretekov Štiavnický Salamandra Trail. Slnko svieti a je príjemné jesenné počasie (daždivá predpoveďzase našťastie nevyšla 😅). Bežíme suchým trávnatým vlniacim sa hrebeňom a rozoberáme preteky uplynulé aj budúce, čo nás čaká, čo by sme chceli a nechceli a trasa nám príjemne ubieha pod nohami. 









Počas zbehu do Kopaníc nenápadný neznámy bežec z našej skupinky chcel očividne upútať našu pozornosť a tak vystruhol parádne salto. 

Nikto: nič

Nenápadný  neznámy bežec z našej skupinky: Vystrúha parádne salto.

Majka: A teba nepoznáme, ideme ťa vyspovedať. Kto si a čo si zač, ako sa voláš, koľko máš rokov, aké máš číslo topánok a kde bývaš?

Nenápadný bežec: Som Jožko K. a organizujem Rusínsku 100

Majka: jeeej tak to ťa poznám! Ty si šiel SNP za 12 dní! Ja všetko o tebe viem! 😁

A takto veslo nám ubiehala cesta - necesta nádhernými úsekmi, lúkami, lesmi, lazmi a usadlosťami, okolo tajchov a jeseňou pestro sfarbených stromov a kríkov. 

Akrobatmi sa to v našej skupinke len tak hemžilo - po parádnom Jožkovom salte sa Peťa S. nedala zahanbiť a predviedla nám skok šípočkou do zeme, Majka jej neúprosne zakonkurovala svojim skokom na lyžiach bez lyží. Obe to prežili v zdraví, iba Peťa ostala trošku zmaľovaná. Však je to nejaká dáma na úrovni predsa 😁.




V Kopaniciach je prvá veselá obžerstvovačka, kde príde na rad najmä Cola, pomaranč, banán a nejaký vegan žralok, a po krátkom úseku pribehneme na druhú hostinu v Hodruši-Hámroch. Pred O2 križujeme (zdanlivo) opustené, pochmúrne pôsobiace budovy priemyselného areálu pripomínajúceho zašlú slávu banských časov. Rado a Ľubka nám servírujú druhé / neskoré raňajky. Na tomto behu sme zase neschudli ani gram 😂 Kto chce chudnúť, nech sa prihlási na Šelmu! 




Z Hodruše nastupujeme na dlhé a tiahle stúpanie cez Jalšovú a následne cez bukový les, kde prebieha ťažba dreva bio-eko spôsobom - drevorubačom pomáha kôň a kuká na nás, ako puk, kým neprebehneme a nestratíme sa za zákrutou. Prehupneme sa cez briežok Kerling a pokračujeme ďalej, po Chodníku Andreja Kmeťa, opäť cez farebné lúky, lesy, kde-tu zmodernizovaná usadlosť s bazénom a jacuzzi s výhľadom na Hrad Marcus tam kdesi v diaľke, okolo ktorého pobežíme neskôr. Tu by sa mi páčilo žiť. 

Foto: Dominik K.

Na O3 v Sedle Červená Studňa nás čakala Vanda a jej úžasné vegan slimáky, ale aj fantastická zeleninová polievka. Bolo nám kladené na srdce, že si ju všetci musíme povinne dať. Rado si to prišiel osobne skontrolovať a nafotiť kompromitujúci dôkazový materiál.


Celá naša skupinka sa pohne vpred a svorne stúpa hore miernym briežkom. Opäť sa k nám pridáva ultra bulvárny fotograf a reportér Rišo a oceňuje našu súdržnosť. Vyzdvihol ju aj vo svojej reportáži, ktorú si môžete prečítať tutok. Veru, dnes je to o spoločných, zdieľaných zážitkoch, pohode a zábave na tomto bežeckom výlete.


Foto: Rišo P.

Foto: Rišo P.

Foto: Rišo P.

Napájame sa na úsek Barborskej cesty. Celá trasa je vlastne poskladaná z rôznych úsekov Barborskej cesty a Chodníka Andreja Kmeťa (a ešte všelijakých iných bežecko-cyklisticko-turistických lakociniek). Táto časť vedie cez pasienky, popretkávané rôznymi cestičkami a chodníkmi. Uprostred jednej z lúk pri Bartkovom majeri sedí učupený tento artefakt, vzbudivší všeobecné pozdviženie (trošku sme mu oškreli lak - nabudúce berieme farby - laky a ideme ho prelakovať 😁):

Foto: Rišo P.

Ani nevieme ako a sme pri Hrade Marcus. Ešte len pred chvíľou sme naň hľadeli z poriadnej diaľky. Romantické miesto pre princezné a kráľov, tu sa určite natáčala nejaká rozprávka. Idem googliť.  



Odtiaľ je to už len kúsok cez Priehon, Chrústov a Janovské sedlo, popod Pustý hrad a zbehom cez strmé lesy do kúpeľného mestečka Sklené Teplice, kde sa nachádza štvrtá veselá občerstvovačka. Kŕmime sa, dopĺňame tekutiny a presviedčame Monikinho Peťa, že má za úlohu do večera jej zohnať v Tescu šaty a silónky. Majka sa teší, že dnes už štvrtýkrát predbehla Paťa Hroteka, ktorý to dnes nehrotí - prišiel vyklusať svoj víťazný Backyard. 





Prebehneme cez kúpeľný areál a opäť sme na Barborskej ceste. Priznám sa, že nasledujúci úsek mi moc nesadol. Dlhé kilometre (dokopy 16km) viedli temnými listnatými lesmi, chodníkmi plnými kameňov a konárov skrytých pod nánosmi starého aj nového opadaného lístia, strmo hore, strmo dolu a tak stále hore dolu dokolečka... Pochopila som, prečo to Rado v popise trasy nazval "Mekka turizmu v Štiavnických vrchoch" 😂Malo to svoju špeciálnu melancholicko-pochmúrnu atmosféru a začalo aj pršať. Všetci mi utiekli. Pre mňa čistá depresia 😵 Aby som ale nebola úplne nespravodlivá, nachádzalo sa na tejto časti trasy aj veľa zaujímavých bodov, ako napríklad lúky s výhľadom, múry starého domu, Žakýlske pleso s novým turistickým prístreškom, krásny les na hrebeni pod Brezovým vrchom, 

Nakoniec ma temný les vypľul na lúky nad obcami Žakýl a Podhorie.





Svitá mi nádej na lepšie časy, pretože v Podhorí sa nachádza posledná občerstvovačka s Julkou 😍 vedela som, že tam pookrejem a O5 s Julkou nesklamali 😂 aj keď som asi vyzerala dosť opustene, keď som vyrážala do posledného úseku, moje srdce sa pebralo k životu a pridalo do kroku. Na poslednom briežku dobieham Majku, Zuzku a Jožka, ktorí ale išli zámerne pomalšie, aby som ich mohla dohnať (I love you 💖). Potom už zvesela klušeme v ústrety uliciam Banskej Štiavnice. 


Pomaly sa stmieva, čelovky však nevyťahujeme. V záverečných úsekoch nám na niektorých miestach na cestu svieti aspoň pouličné osvetlenie. Ešte si dať pozor, aby sme sa nevytreli na mokrých klzkých drevených schodoch vedúcich do cieľovej rovinky pri Art Cafe, a sme tu 😅 

"Nevytiahli sme čelovky" is the new "dorazili sme ešte za svetla" 😁


Foto: Rado

V Art Cafe to žije, dobehnuvší bežci sedia, jedia, veselo debatujú, spolubežci sa vítajú s nami a je to super. Krásne zavŕšenie sezóny. Som vďačná, že ma zdravie podržalo a mohla som sa zúčastniť všetkého, čo som chcela (aj nechcela 😁), že mi bolo dopriate behať nádhernými a pre mňa mnohokrát  novými a neznámymi trasami, že som na každej akcii objavovala ďalší kus Slovenska, a čo viac, spoznala veľa úžasných ľudí a utužila bežecké priateľstvá s tými, čo už poznám. A dozvedela som sa aj čosi o samej sebe 😅. Bežecká sezóna 2022, ďakujem ti z celého srdca 💗

Ideme sa trošku skultúrniť a vraciame sa do Art Cafe na afterparty a vegan guláš. Podávajú sa aj čipsy, krekry, brownies, chlieb, smiech, veľa smiechu, veľa veľa smiechu a všeličo iné. Teším sa na ďalší rok 💗

Nájdi 5 rozdielov
Foto: Rado


Ďakujem všetkým, ktorí nám túto akciu krásne pripravili, teda najmä Radovi a Ľubke, ďalej všetkým milým ľuďom na občerstvovačkách a v cieli, všetkým Šupám a Šupákom, ktorí vytvorili nezabudnuteľnú atmosféru. O tejto akcii budú ešte dlho kolovať legendy a debaty na sociálnych sieťach a internetoch 😀






Comments

Popular posts from this blog

Letecká stovka 2024 (108km / 3600m+), Trenčín, 9.3.2024

Nízkotatranská stíhačka 2023 (101km / 5489m+), Telgárt - Donovaly, 15.7.2023

K100 Virtual (50,21km / 2134m+), Liptovský Ján, 13.3.2021

STREČNIANSKA MAŠĽA 2023 (50km / 2830m+), Strečno, 17.6.2023